frøken detektiv

Jeg har blitt utsatt for en kriminell handling! Det ene bilskiltet mitt har blitt stjålet. Og det har blitt stjålet i natt ute på gårdsplassen her. «Hvordan vet du det?» tenker nok du nå. Jo, det skal jeg fortelle deg. Jeg er nemlig ikke tapt bak en stein når det gjelder etterforskningsarbeid.

Først brukte jeg resonneringsmetoden. Den førte frem til tre alternative teorier for når og hvor tyveriet kunne ha skjedd. Etter å ha klødd meg i hodet, noe som detektiver gjerne gjør, fikk jeg en idé. Jeg visste nemlig ganske presist hvor bilen stod parkert i natt, og fant frem forstørrelsesglasset (ok, jeg hadde ikke forstørrelsesglass. Jeg bruker jo ikke briller en gang, så jeg brukte falkeblikket). Og hva fant jeg? Ha ha! Jeg fant skruene som skiltet var festet med, og kunne dermed fastslå tid og sted med relativt stor nøyaktighet.

Jeg har selvsagt ringt bortimot samtlige familiemedlemmer og en del venner for å fortelle hva som har skjedd. -Oppskaket som jeg var. Ja, og politiet da. Så i morgen bærer det av sted til nærmeste politikammer for å anmelde forholdet. Deretter blir det biltilsynet for å ordne det praktiske.

Nå det gjelder nattesøvnen til små piker som er alene på hytta, så skal vi ikke se bort i fra at «reseptbelagt» er et stikkord her…

23 kommentarer om “frøken detektiv

  1. Det er frøken detektiven sin, det.. Oppklart allerede før politiet er kontaktet. :-) Hvis du ikke har fått tak i selve gjerningsmannen, så er det trolig fordi han hastet av gårde og akkurat rakk Amerikabåten.. Med et norsk bilskilt i baggasjen..

    Så da tror jeg, etter hva jeg kan skjønne (ja,ja, har klødd meg i hodet), at du kan sove trygt. Tyven er jo midtveis i Atlanter’n.. :-)

  2. Ulme: Nuvel, jeg kontaktet faktisk politiet rett etter at jeg hadde snakket med min far for å vite hva man gjør med slike saker. Så det var først etter samtalen med politiet og en storstilt leteaksjon (kunne jo være at noen hadde slengt fra seg skiltet i nærheten…)at jeg begynte å tenke. Tyven(e) er nok antakelig langt av gårde, ja. Med mindre h*n finner ut at h*n vil ha det andre skiltet også…Eller enda verre: vil ha noe som befinner seg innendørs.

  3. Du får lage deg noen klassiske tyvefeller, så kanskje du får fakket h*n. :-) Sånn vannbøtte over døra og snubletråd og sånn.. Og så kan du jo sove med en kjevle under puta for sikkerhets skyld. :-)

  4. Ulme: Ha ha! Kjevle du! Jeg så heller for meg å finne frem kubeinet/brekkjernet. Hvis jeg først skal slå fra meg må det jo gjøres skikkelig! :)

  5. Jeg tror stikkordet er «snublebluss»*.

    Jeg vet ikke hvordan du skal få tak i det, men om du får rigget opp et rikt antall av dem rundt bilen og hytta så blir det ikke mye innbrudd og tyveri tjuvpakket får gjort.

    * Minefelt ville liksom være å «ta i» litt for mye …

  6. Anja: Jeg kan si det var i selvforsvar… ;) Jeg ville nok syns det var mer dramatisk dersom jeg faktisk hadde ferska han/hun/dem da de var her, men det er ekkelt at noen har vært på gårdsplassen -bare noen meter fra huset og soveromsvinduet mitt.

  7. Røvis, jeg tror kanskje du skal stå over det med miner (FN har det med å være så gretne på slik). Men snublebluss har vel sjelden kvestet eller tatt livet av noen?

    (Hvor er MacGyver når man trenger ham mest???)

  8. Undre: Ja, jeg skulle hatt en MacGyver. Eller jeg kunne kjøpt en hagle som broren min foreslo. Selv har jeg vært inne på tanken om å anskaffe en alene-hjemme-på-hytta-bikkje. Hittil faller jeg stadig tilbake til at jeg får prøve å tenke logisk og heller ringe politi hvis det skulle skje noe mer (selv om de bruker minst ti min på å komme seg hit).

  9. Røvis:
    Jeg tror kanskje ei hagle er noe herk om tjuvpakket overrasker deg mens du sover. Det kan fort bli de som sikter på deg og ikke omvendt liksom. Da er det nok bedre med en MacGyver eller ei alene-hjemme-på-hytta-bikkje.

    MacGyver kan nok være litt vrien å få tak i, men det er så mange folk som vil ha bikkjene sine passet at det bare er å hoie ut om du har behov for ei alene-hjemme-på-hytta-bikkje ei ukes tid om så skulle være.

    Finn.no er stedet. Du blir garantert nedringt.

  10. Undre: Ja, kanskje jeg burde finne meg en hund jeg kan låne av og til? Ikke dumt, ikke dumt… ;)

    (Hvordan gikk egentlig veien fra kjevle under puta til lånehund?)

  11. Røvis: Bikkjer er trivelige dyr, så her er det bare om å bli «tante» til en som vil på hyttetur. :)

    Det er nå i alle fall mye triveligere å ha en god og varm håret hund i senga enn ei kjevle under puta. Jeg lover!

  12. Undre: He he! Jeg er litt usikker på om jeg ville hatt dyret oppi senga, men må vel si meg enig i at det hadde vært hyggeligere enn ei (nei, jeg får meg ikke til å si et) kjevle under puta. *lurer på hvor brekkjernet/kubeinet er*

  13. Nå håper jeg ingen har kommet og røvet Røverdattera i løpet av natta!

    Hmm… «et kjevle», ja.

    Når folk i Oslo sier kjeledyr, så er det jammen meg lov for oss andre å si «ei kjevle». *knegg*

    Og kubein hadde ikke vært dumt. Det er antakelig mye bedre å ha under puta enn ei kjevle.

  14. Undre: Joda, jeg er i live, men var ikke så høy i hatten etter mørkets frembrudd i går. Hver eneste lyd blir forsterket når man vet at noen har vært her natta før.

    Anja: Dette går nok bra til slutt. :) Vi får tro at det ikke skjer igjen, og ellers holde oss unna motorsager, kjevler, hagler og andre våpen. ;) Nå er det meldt til politiet, så da er det ikke mer å gjøre.

  15. Hei,hei,hei! Nå må ikke kjevlens betydning for bekjemping av kriminalitet undervurderes her! Kjevlen har nok vært et viktigere våpen i en kvinnes forsvar (eventuelt angrep) enn noe annet forsvars(angreps)våpen i nyere og eldre tid siden de brukte klubber i steinalderen..

  16. Ulme: Hei, hei, hei meg her og hei, hei, hei meg der. Jeg tror jeg ville foretrukket kubeinet fremfor kjevla hvis jeg hadde valget. Innbiller meg at det er lettere å knuse kneskåler på det viset…

  17. Anja: Ha ha ha! Ja, du sier noe. Hvis jeg hadde oppdaget noen på gårdsplassen her på natterstid, så hadde jeg nok tissa i buksa lenge før jeg hadde vært i stand til å invitere noen inn på kaffe. ;) Evt. så hadde vedkommende løpt sin vei fordi h*n ble oppdaget…

Legg igjen en kommentar

